Upraszczaj i urozmaicaj zajęcia z Learning Apps!
Jestem daleka od pisania artykułów sponsorowanych, ale ten będzie właśnie taki rodzaj tekstów przypominał. Dlaczego? Bo przedstawiane przeze mnie narzędzie ma naprawdę niewiele wad. Mowa o niemieckiej stronie learningapps.org.
W zakładce ‘O learningapps.org’ na stronie czytamy, że jest to „aplikacja Web 2.0 wspierająca proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów. Istniejące moduły mogą być bezpośrednio wykorzystywane w nauczaniu, (…) zmieniane lub tworzone przez użytkowników w Internecie”. Ten lakoniczny opis absolutnie nie wyczerpuje tego, co można by o learningapps.org powiedzieć, by zachęcić do wypróbowania tego narzędzia.
Za jedną z największych zalet strony uważam fakt, że jest ona bardzo intuicyjna. Szkolenia dotyczące learningapps są organizowane nawet w moim, stosunkowo niewielkim, mieście. Nie dajcie się jednak zwieść – nie potrzeba żadnych warsztatów, by „rozgryźć” te aplikacje. Rzecz w tym, że tu naprawdę nie ma co rozgryzać…
Po wejściu na stronę learningapps.org wystarczy kliknąć zachęcające ‘Zobacz tutorial’ i już … witają nas w samouczku. 🙂 A samouczek – rzecz święta/świetna – krok po krok pokazuje możliwości strony. Jest jak dobra instrukcja dla tych, którzy jej potrzebują. Większość z Was pewnie natychmiast zamknie samouczek i wyruszy własną ścieżką w przygodę z rozmaitymi szablonami aplikacji. Ci jednak, którzy mniej swobodnie poruszają się w temacie multimediów w procesie nauczania, mają podane jak na tacy niezbędne informacje, z którymi mogą zapoznać się przy pomocy magicznego przycisku ‘Dalej’. Opisane są tu wszystkie, nawet te najbardziej oczywiste, elementy strony.
Jestem przekonana, że dzięki swej czytelności strona spodoba się nie tylko e-wyjadaczom, ale i początkującym e-nauczycielom. Polecam ją nie jako polonista, rusycysta, czy filolog, lecz jako nauczyciel w ogóle, a nawet i jako uczeń. Learningapps daje bowiem możliwości wykorzystania w rozmaitych kontekstach. Nie ma tu znaczenia typ zajęć (stacjonarne czy zdalne) czy wiek uczniów (wykorzystywałam aplikacje w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi). Nie ma też znaczenia nauczany przedmiot – zaprojektowana przeze mnie aplikacja przydała się nawet na szkoleniu metodycznym dla nauczycieli. W tym zakresie strona daje nieograniczone możliwości. Można korzystać z dostępnych w bazie aplikacji innych użytkowników lub stworzyć własną.
„Stworzenie aplikacji”, „Zaprojektowanie aplikacji” – brzmi zagadkowo i nieosiągalnie, ale przy wykorzystaniu dostępnych na stronie matryc jest możliwe w kilka minut. Dzięki Twojemu niewielkiemu wysiłkowi (który jest też niezłą zabawą), Twoi uczniowie będą mogli zagrać m.in. w „Milionerów”, „Wyścigi konne” czy „Wisielca”. Będą też mogli rozwiązać krzyżówkę, wykreślankę, wypełnić luki w tekście lub spróbować swoich sił w teście jednokrotnego wyboru.
Brzmi zachęcająco? A to dopiero początek… W swoich tekstach z pewnością jeszcze nie raz będę wracać do konkretnych przykładów wykorzystania przedstawionego tu narzędzia. Zanim jednak to zrobię, zobacz sam jak niewiele trzeba, by uprościć i urozmaicić Twoje zajęcia z learningapps.org!